Geschiedenis

’Ons pa richtte de eerste leasemaatschappij in Europa op’

vugts

Automobielbedrijf Vugts is één van de eerste gespecialiseerde dealers in Ford van Nederland. Ton en Wim Vugts vormen de spreekwoordelijke motor van het bedrijf. Als vader Piet in 1980 overlijdt, neemt Ton het bedrijf over. Zes jaar later wordt Wim mededirecteur. De één weet alles van auto’s, de ander is cijferspecialist. Een goede combinatie, zo ondervinden zij.

De familie Vugts is sinds mensenheugenis bekend in Schijndel. In hun geschiedenis vind je zelfs het Sleutjesspook terug, hét spook van Schijndel. Willem en Maria Vugts woonden met hun twee zonen, Martin en Piet en dochter Henny aan de Kloosterstraat Schijndel. Opa Willem werkte omstreeks 1910 als de plaatselijke hoefsmid en had daarnaast een café en een winkel met een breed assortiment aan allerlei metaalvoorwerpen.
Van ijzerwaren tot gereedschap en ook voor fietsen was je hier aan het juiste adres. Later breidde hij zijn assortiment uit met motoren. En nog later, in de beginperiode van de auto, kwamen daar ook auto’s bij. Omdat je als lokale smid met metaal kon omgaan, gingen mensen wanneer zij stukken hadden aan hun motor of auto automatisch naar Vugts. Volgens de statuten van de Kamer van Koophandel dateert het autobedrijf Vugts uit 1921. Naast verkoop en reparaties van auto’s is Vugts tot 1984 ook taxibedrijf geweest.

Plein 1944, nummer 11
Tijdens WOII werden zowel het woonhuis van de familie Vugts als de winkel, de werkplaats en het café meerdere malen gebombardeerd. Het geheel was nagenoeg verwoest. Op een gegeven moment kwam de gemeente met het voorstel om het winkelgedeelte te verplaatsen naar de Hoofdstraat. Zoon Martin nam de winkel ‘Vugts Warenhuis’ over, in de volksmond ook wel ‘Bazaar Vugts’ genoemd. Zoon Piet zocht nog een onderkomen voor de werkplaats en voor de verkoop van auto’s.
Anno 2008 is het familiebedrijf hier nog steeds gevestigd: Plein 1944 nummer 11 In 1955 begon Piet met de bouw en in 1956 was de officiële opening van Vugts Automobielbedrijf. Naast verkoop en verhuur van auto’s had hij een benzinestation en een taxibedrijf. In datzelfde jaartal trouwde hij ‘zijn’ Mariet. Naast het runnen van het huishouden, deed Mariet de bedrijfsadministratie. Ze kregen twee zonen: Wim en Ton, de huidige eigenaren van het autobedrijf. Het gezin Vugts woonde boven de zaak.

Ford

“Vanaf het begin zijn wij gespecialiseerde dealer in Ford geweest”, vertelt Ton trots. “Zo is ‘ons’ pa één van de oprichters van de eerste leasemaatschappij in Europa. Dit speelde zich af in de jaren zestig. De Nederlandse Lease Combinatie (NLC) was opgezet door de Nederlandse Ford dealers. Het concept was afkomstig uit Amerika en was uniek voor die tijd. Pa Piet is hier vrijwel direct uitgestapt. Hij begon vanuit zijn bedrijf een eigen leasetak. Nog steeds leasen en verhuren we auto’s.”

Paplepel
Ton: “Als kind was ik altijd te vinden in de werkplaats. Het sleutelen aan auto’s is mij letterlijk met de paplepel ingegoten. Net zoals autorijden. Als er een auto opgehaald moest worden, dan deed ik dat gewoon. In principe was het de bedoeling dat ik, na mijn opleiding aan de IVA, ervaring zou opdoen bij andere bedrijven. Helaas was onze vader toen al zo ziek, dat ze me
thuis niet konden missen. Op mijn 19e ben ik in de zaak gegaan. Ik heb nog een jaar mogen samenwerken met ons pa. In 1980 is hij overleden. In één keer was ik de dealer van Nederland. Zo’n grote verantwoordelijkheid maakt je snel volwassen.”

Achter de schermen
Wim was veel minder een automan. Hij ambieerde het leraarschap en volgde een opleiding aan de Pedagogische Academie.
“De banen voor leraar lagen toentertijd niet voor het oprapen”, vertelt Wim. “Na mijn opleiding moest ik in dienst. Hierna heb ik een jaar voor de klas gestaan. Uiteindelijk belandde ik voor halve dagen op kantoor bij de PNEM en hielp de rest van de tijd mijn moeder met de bedrijfsadministratie. Toen mijn moeder volledig stopte met haar werkzaamheden, ben ik met hele dagen thuis gaan werken. Sinds 1986 ben ik mede-eigenaar van Vugts Automobielbedrijf. Ik zorg ervoor dat alles achter de schermen goed verloopt. Ton is degene die zich bezighoudt met de in- en verkoop van de auto’s en de reparaties.”

Respect en vertrouwen
“Doordat onze taken zo verschillend zijn, lopen we elkaar niet voor de voeten”, legt Wim uit. “We respecteren elkaars beslissingen en vertrouwen op het inzicht en de deskundigheid van de ander. Bovendien kun je als familie makkelijker de waarheid tegen elkaar zeggen. Wanneer wij een conflict hebben, kan het wel eens knallen. Maar elk conflict wordt uitgesproken.”

Toekomst?
“In de loop der jaren hebben we met alle mogelijke economische winden meegewaaid. Daaruit blijkt dat we in principe altijd ons hoofd boven water kunnen houden, mits we ons werk goed blijven doen en zorgen dat onze klanten tevreden zijn. Doordat we een relatief kleine onderneming zijn, zijn we minder kwetsbaar voor economische grillen”, aldus Wim. “Overigens hebben we dat ook te danken aan de flexibiliteit van het personeel”, vult Ton aan. “In totaal werken we met elf mensen. Hier heerst een echte ‘met-z’n-allen-de-schouders-eronder’ mentaliteit.” En de toekomst? “Misschien dat we ooit nog eens gaan verhuizen. maar voorlopig gaan we gewoon op dezelfde voet verder. Dat bevalt ons prima”, besluit het tweetal eensgezind.

Bron: Bedrijvig Boxtel/Schijndel, april 2008

Waterschap De Dommel kiest voor Vugts Automobielbedrijf B.V.

fordvugts

Vugts Automobielbedrijf B.V. uit Schijndel bestaat sinds 1921. In dit familiebedrijf werken zo’n 11 medewerkers. Er heerst dan ook nog een echte ‘met z’n allen de schouders eronder mentaliteit’. Juist die spirit waarbij de mens centraal staat, was voor Waterschap De Dommel reden om eind vorig jaar Vugts Automobielbedrijf B.V. de order van zo’n 37 auto’s te gunnen. Met beide handen greep de Schijndelse dealer deze opdracht aan. “Vooral op logistiek gebied lag er voor ons een grote uitdaging. In samenwerking met een aantal andere bedrijven hebben we deze uitdaging op professionele wijze aangepakt”, aldus een trotse Ton Vugts.

Waterschap De Dommel en Waterschap Brabantse Delta stapten vorig jaar over van het wagenpark in eigen beheer naar lease. Uit de Europese aanbestedingen kwam Wagenplan, een joint venture van Centraal Beheer Achmea en Athlon Car Lease Nederland B.V. het beste uit de bus voor het leveren van de leaseauto’s. Er werd gekozen voor één merkenbeleid. Waterschap Brabantse Delta had al goede ervaring met het merk Ford en samen met Waterschap De Dommel gingen zij met Ford Nederland in onderhandeling. Voor drie segmenten had Ford de beste auto’s: segment 1: bestelbus, Ford Transit, segment 2: personenauto: Ford Focus en Ford Fusion en voor segment 3: bestelauto: Ford Transit Connect.

Afspraak is afspraak
De volgende stap was het zoeken naar een dealer in de buurt. Voor Waterschap De Dommel uit Boxtel bleek de dichtstbijzijnde dealer in Schijndel te zitten, namelijk Automobielbedrijf Vugts. “Bij Vugts staan ze nog dicht bij de mensen. Juist dat sprak ons erg aan”, verklaart Paul Hendriks, projectinkoper bij Waterschap De Dommel. “De samenwerking is dan ook prettig verlopen. Korte communicatielijnen, flexibele en coöperatieve inzet en afspraak is afspraak. Bij Vugts denken ze met je mee en geven je het vertrouwen dat wat ze voor je doen, ook goed komt.”

Logistieke partner
“Eerlijk is eerlijk, zo’n order van 37 auto’s is bij ons geen dagelijkse kost”, zegt Geert van Stiphout, verkoopadviseur bij Vugts Automobielbedrijf B.V. “We hebben met z’n allen flink moeten aanpakken, om de opdracht in goede banen te leiden. Vooral op logistiek vlak lag er voor ons een grote uitdaging. Omdat we simpelweg niet de ruimte hebben om zoveel auto’s onder te brengen, moesten we wel uitwijken naar een andere locatie. Fleet Point uit Schijndel bleek ruim voldoende opslagcapaciteit te bezitten, om alle binnengekomen auto’s onder te brengen. Zij werden onze logistieke partner in dit verhaal.”

Continu proces
“Ook moesten we alle auto’s technisch klaarmaken, vertelt Ton Vugts. “Fish uit Sint-Michielsgestel deed de belettering en APS Mobiele Communicatiemiddelen uit ’s-Hertogenbosch verzorgde de gehele inrichting (track & tracé-systeem, bluetooth telefoonverbinding, handsfree systeem navigatiesysteem en rittenregistratie). In de werkplaats van Fleet Point werden alle auto’s van binnen en buiten klaargemaakt. We streefden ernaar om telkens zo’n vijf auto’s tegelijk rijklaar te maken. En terwijl een monteur van APS alle randapparatuur inbouwde, voorzag Fish de auto’s van een perfecte belettering. Zo bleef het proces continu doorgaan en leverden wij keurig de auto’s af bij het waterschap.”

Toekomst?
Volgens Bert van Oorschot, inkoper van Waterschap De Dommel, is op dit moment het wagenpark weer compleet. “Wanneer we in de toekomst een nieuwe auto nodig hebben, dan bekijken we, in het kader van het één merkenbeleid, wat Ford te bieden heeft. Voor het onderhoud van de auto’s is Vugts één van de partijen. We hebben een zesjarig contract met Wagenplan. Over een jaartje of vier is het tijd om na te denken over een nieuwe aanbesteding. De kaarten worden dan weer opnieuw geschud.”

Snelheid 
In totaal leverde Ford Vugts 37 auto’s af bij Waterschap de Dommel in Boxtel. Eind december 2007 kreeg Vugts de officiële order binnen. De eerste auto’s (Fusions) werden halverwege maart 2008 afgeleverd. De laatste auto’s stonden voor de bouwvakvakantie 2008 rijklaar bij Waterschap de Dommel. Het gaat om de volgende Ford modellen:

  • 3x Ford Fusion
  • 1x Ford Focus
  • 15x Ford Transit Connect
  • 18x Ford Transit

v.l.n.r.:
Bert van Oorschot, inkoper Waterschap De Dommel
Geert van Stiphout, verkoopadviseur Vugts Automobielbedrijf
Paul Hendriks, projectinkoper Waterschap De Dommel
Ton Vugts, directeur Vugts Automobielbedrijf